Lillehammer Live er en ny musikkfestival som arrangeres for aller første gang på 7.-8. september på Strandpromenaden i Lillehammer.

Som med mange gode ting, oppsto denne musikkfestivalen litt på grunn et tilfeldig treff. En kamerat av meg introduserte meg for Hans Petter Haaland (HP) i selskapet HES. Dette selskapet arrangerer andre festivaler og gjør PR for noen av Skandinavias største artister. Vi fant fort tonen.

Hans Petter har hytte i området og var tent på å skape en stor, bred musikkfestival i Lillehammer. I starten tok jeg en rolle kun som kontaktskaper. Jeg har et nettverk i byen og kjente litt til kommuneapparatet. Tok derfor kontakt med flere aktører og fikk i stand tillatelser til å gå videre med planene.

Festival ved Mjøsa

Strandpromenaden – den store gressletten sør for Strandtorget og Plantasjen, oppfattet vi som et området som bare har lagt å ventet på en festival. Stort, flatt og flott. Med en strandlinje der lågen møter Mjøsa. Flottere blir det ikke. Vi var solgt.

Etter hvert fikk jeg et sterkere og sterkere eierskap til planene ettersom jeg presenterte dette for mange parter. Og en dag var beskjeden: «Du TK, må bli festivalsjef». For å være helt ærlig har jeg ingen erfaring med å skape slike store arrangementer. Men hemmeligheten er at det trengs mange personer til mange forskjellige roller. Jeg har min rolle oppi det hele, og jeg har oppgaver jeg både liker og behersker.

Lillehammer Live AS er et profesjonelt drevet selskap med blanding lokale eiere og eiere med tung bransjeerfaring. Selv om festival er noe gøy, ja en gedigen fest, er det ingen vei utenom sunn økonomi. Utendørs festival medfører også risiko i forhold til vær. I tillegg er det alltid et spesielt første år, der en ukjent festival som ingen har et forhold til må skape sinn plass i folks bevissthet og blant mange andre arrangementer. Og for å si det enkelt – Lillehammer sin arrangementskalender gjennom året er ikke akkurat slunken.

Vi vurderte mye frem og tilbake for å finne festivaldato. Dette er et viktig punkt for suksess. Og når vi først er i gang med suksesskriterier for en festival: skal tiltrekke mange mennesker for å lage en stor festival i en by som Lillehammer, er «riktige» artister en forutsetning. Artistrekken må ha bredde nok til å trekke flere aldersgrupper, og ha kvalitet nok til å gjøre seg bemerket. For vår del er vi svært fornøyd mer lineup-en vi har for Lillehammer Live 2018. Den er verdig en godt etablert festival, og vi har fått svært mange gode tilbakemeldinger fra publikum.

Mye jobb – veldig gøy!

Men vi tar en tur tilbake til forrige avsnitt, der jeg nevnte økonomi. Festival er ikke det du satser på om du skal bli rik. Men om du gjør hjemmeleksene, rigger deg godt og har kompetansen som trengs, blir det inspirerende og levedyktig. For Lillehammer sin del var modellen enkel: er: 1. Få tillatelser i orden 2. få på plass investorer/eiere og sponsorer. 3 book riktige artister. Deretter er det markedsføring som gjelder. MYE markedsføring. Over lang tid.

Det er mye som skjer i folks liv. Jobb, familie, aktiviteter, reiser, og i Lillehammer-regionen – masse arrangementer. Men nå er det uansett tid for historiens første utgave av Lillehammer Live, Med Dumdum Boys, Morten Abel, Eva Weel Skram, Timbuktu & Damn!, Dagny, Jaa9 & OnklP, Halie og Vazelina Bilopphøggers. I tillegg lager vi et flott festivalområde med supre lokale aktører på mat.

Velkommen til tidenes fest på Strandpromenaden i Lillehammer.

Hilsen,

Tor Kristian Mjelde – festivalsjef Lillehammer Live