Skal du etablere egen virksomhet og bli en gründer er det noen viktige ting å tenke på. Mange har gjennomgått dette før deg, så det er ingen grunn til å gå i de samme fellene. Vi hører ofte at det er mangel på kapital som hindrer gründerskap, men oftere er det mangelfull planlegging, gjennomføring og gjennomføringsevne som er problemet. Her får du noen tips på vegen som kanskje gjør det litt enklere å komme i gang med «prosjekt gründer».

 

  1. Hva motiverer deg? Det ligger alltid en eller annen drivkraft bak en gründerhistorie. Det er sjelden penger alene er svaret. Som regel er det et brennende ønske om å realisere en idé som man har tro på som driver en gründer, gjerne i kombinasjon med et ønske om å hjelpe noen eller løse et problem. Uansett – den indre drivkraften må være der.
  2. Test ideen. Det er ikke du som er kunden. Selv om du synes ideen er knallgod, er det ikke sikkert alle andre er enig med deg. Spør dine nærmeste, venner, kjente og sist men ikke minst potensielle kjøpere hva de synes. Be de om å være djevelens advokat, og ikke jatte med for ikke å fornærme deg. På denne måten kan du få nødvendige – og gratis – korreksjoner underveis.
  3. Sjekk markedet. Finnes dette produktet eller tjenesten fra før? Hvor stort kan markedet være? Hvor er markedet, og hvilke kundegrupper er dette? Hvem er konkurrentene? Hvilke alternativer har dine potensielle kunder? Mye informasjon ligger tilgjengelig på nett, så her kan du gjøre en hjemmelekse. Markedspotensialet er alltid avgjørende dersom man skal skaffe finansiering.
  4. Skaff støtte. Det er helt avgjørende at dine nærmeste støtter deg 100% i ditt ønske om å bli gründer. Det vil bli lange dager, kanskje trangere økonomi i en periode og du vil bli ganske ensporet og utfordrende å leve med i starten.
  5. Søk hjelp. Det er etter hvert etablert et godt hjelpeapparat for gründere nær deg. I Lillehammer-regionen har de tre kommunene Øyer, Gausdal og Lillehammer etablert Lillehammer-regionen Vekst, som er førstelinjetjenesten for potensielle gründere. Her finnes kunnskap om etablering og om hvilke andre du bør kontakte for å komme videre. Lillehammer og Gudbrandsdal Kunnskapspark tilbyr rådgiving og nettverk til nye og nyskapende vekstbedrifter. De er en partner for gründerprosjekter med stort potensiale, internasjonale ambisjoner eller krevende oppstart.
  6. Lag et team. Det er ingen som er i stand til å løse og utføre alle oppgaver som gründer alene. Det er garantert mange områder hvor andre har mer kompetanse, erfaring eller rett og slett har bedre kontakter enn du har selv. Derfor bør du aktiv oppsøke samarbeidspartnere, bransjeeksperter, med-gründere og andre entusiaster som utfyller deg. Et gründerteam er mange ganger smartere og slagkraftig enn gründere alene.
  7. Tenk økonomi. Det kan være kjedelig men det er tross alt pengene vi lever av. Realistiske budsjetter og en finansieringsplan er viktige. Ett punkt som ofte undervurderes er likviditet – penger i banken til enhver tid. Det hjelper lite med et enormt potensiale når pungen blir tom underveis.
  8. Lag en plan. Men ikke overdriv. Planen må ikke skrives i stein. Det eneste som er sikkert er at lite går som planlagt, da må man være løsningsorientert og justere under vegs. Sett deg delmål for neste periode å jobbe mot. Det er som å gå fjelltur – du må vite hvor du er og hvor du skal.

Er så hjelpeapparatet godt nok rigget slik at vi får flere etableringer? Det mener vi helt klart. Utfordringen er å gjøre tilbudet kjent slik at du finner oss den dagen du trenger hjelp. Vi må motivere potensielle gründere og senke terskelen for å ta kontakt, slik at flere tør ta sjansen og hoppe ut i gründerlivet.

 

Kronikken stod på trykk i dagens GD 

lagre_grunderreisen