Tirsdag 18. oktober kl 16:00 åpner Kuben på Lillehammer Bibliotek. Sammen med IT-bedriften Ikomm har Lillehammer Biblioteket skapt Kuben, en fysisk installasjon på biblioteket hvor det legges til rette for digital læring.

Målet er å få flere til å bli produsenter og ikke bare konsumenter av den digitale verden. Det legges spesielt til rette for å lære koding, hvor en kodeklubb er etablert under paraplyen til Kodeklubben.no. Kodeklubben er et fritidstilbud der barn og ungdommer leker og lærer med programmering. Ideen er enkel: frivillige med IT-kunnskap lærer barn å programmere i eller etter skoletid.

Kuben kan reserveres av skoler og barnehager, hvor de kan få prøvd utstyr, teknologi og programmer som de kanskje ellers ikke har tilgang til. Kuben skal være et levende sted, hvor man i dag ikke vet hva som skjer om 6 måneder, og initiativtakerne ønsker at brukerne skal være med og påvirke bruken.

Dette er et unikt prosjekt på nasjonalbasis, hvor et bibliotek og det private næringsliv har skapt et samarbeidskonsept, og vi håper mange utforsker Kuben i tiden fremover. Hvem vet; kanskje Lillehammers neste IT-gründere får sitt utspring nettopp fra Kuben.

lkk_smallkodeklubben_lillehammer_kvadrat_72ppi