28.oktober ble Innlandsperler arrangert i Sagbladfabrikken på Hamar. Innlandsperler er en årlig prisutdeling hvor det deles ut priser for det beste arbeidet som er gjort i reklamebransjen i Oppland og Hedmark det siste året.

Kategoriene i kåringen reflekterer at reklamebransjen favner om mye, og inkluderer blant annet trykte annonser, radio, film, logo og visuell identitet. Svært hyggelig under årets kåring var at flere personer og selskaper fra Lillehammer-regionen representerte både kunde- og utførersiden i vinnerbidragene.

Siv Beate Farstad fra Lillehammer i enkeltpersonforetaket Morild Design stakk av med seieren i kategoriene design i trykte medier og visuell identitet, i begge tilfeller med Volden i Valdres som kunde.

Lillehamringen Johan Høstmælingen er et kjent navn for mange og har lang fartstid fra reklamebransjen. Sammen med sine kollegaer i det Hamar-baserte reklamebyrået Ferskvann var han med på å vinne hele fire priser. To av dem med oppdragsgiver på Lillehammer, henholdsvis IKOMM for beste 3D-illustrasjon og Oppland Fylkeskommune sitt profileringsprosjekt Finne hjem for beste kampanje. I tillegg var Lillehammer-firmaet Mjøsen Skog kjøper av den beste appen, utviklet av Vangen & Plotz.

Stadig flere bedrifter ser viktigheten av å satse på design og øvrig markedskommunikasjon. Hafjell, Gudbrandsdalen Uldvarefabrik, Eidsiva Bredbånd og IKOMM er blant noen eksempler på bedrifter i Lillehammer-regionen som har gjort betydelig oppgradering av sin designprofil de siste årene. I tillegg har også Gudbrandsdølen Dagningen (GD) store ambisjoner innenfor digital markedsføring  og starter nå et eget digitalbyrå.

Også på tilbydersiden er det mye spennende på gang i regionen. Digitalbyrået Sempro åpnet tidligere i år sitt Lillehammer-kontor, og varslet nylig at de har ansatt én person til og snart skal ansette ytterligere én. Sammen med Sempro i Hub LHMR sitter også kommunikasjonsbedriften Digiko, som tidligere har gjesteblogget for oss. Blant mer veletablerte selskaper i regionen kan nevnes Dialecta kommunikasjon, Lole Design, IGT og APluss Design.

Det er altså alle muligheter for å bruke lokal kompetanse for å designe firmaets nye logo, lage en reklamekampanje eller lage innhold til nettside og sosiale medieplattformer.

 

Bilde: Digiko – Liv Runi Antonsen